Thursday, April 28

MARK SHAW. La poetica leggerezza del plissè. The poetic lightness of pleated fabric.



Le mille pieghe del plissè paiono piume d'ali d'angelo. Mark Shaw le ha ritratte in scatti di straordinaria bellezza. Nel 1953.

Myriad pleats that look like feather wings of an angel. Mark Shaw shot them in extraordinary pictures. In 1953.

Una campagna pubblicitaria di lingerie per Vanity Fair. Insignito del premio pubblicitario di quell'anno. Una modella magnifica, Carmen Dell'Orefice. E una trentina di camicie da notte, tuniche e vestaglie, da pubblicizzare.

Mark Shaw ne coglie, cattura ed esalta la peculiarità del tessuto plissettato. Un'eleganza sofisticata, moderna ma al contempo classicheggiante, enfatizzata dalle pose elleniche in cui volle ritrarre la modella.

Volteggi, aperture d'ali ed aeree movenze per esprimere l'inafferabile bellezza dei capi, la loro poeticità, l'estatica leggerezza. 
Ecco che un servizio di moda divenne sublime espressione d'arte. Ecco come un fotografo di moda lo rese tale.

A lingerie advertising campaign shot for Vanity Fair. An award winning ad campaign in that year. A magnificent model, Carmen Dell'Orefice. And around thirty nightdresses, tunics and gowns to be advertised.

Mark Shaw catches and emphatizes the peculiar pleated fabric. A sophisticated elegance, modern but at the same time ancient, due to the Hellenic poses he wanted to depict the model. 

Twirls, wingspannings and airy motions to describe the indefinable beauty of these clothes, of their poetic and ecstatic lightness. 
That's how a fashion shoot became an amazing art expression. That's how a fashion photographer made it real.













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